Close

Kierunek: Zdrowie. Motoryzacyjne innowacje na CES 2017

Rynek motoryzacyjny zaskakuje pomysłami z dziedziny eHealth. Czy to początek nowego trendu w projektowaniu samochodów?

Konferencja CES w ostatnim czasie zaowocowała czymś więcej, niż tylko tym, do czego przyzwyczaiła nas w ostatnim czasie, czyli samochodami autonomicznymi. To ogromne doroczne wydarzenie z dziedziny technologii przyniosło w tym roku sporo pomysłów na wykorzystanie czasu spędzonego w samochodzie tak, aby wspomóc psychiczne i fizyczne zdrowie kierowcy. Łączenie motoryzacji i zdrowia było jak dotąd abstrakcyjnym pomysłem, ale dwaj ważni gracze z branży odważyli się spróbować przełamać stereotypy. Przyjrzyjmy się bliżej samochodom wyposażonym tak, aby wspierać zdrowy styl życia.

Auto / aromaterapia

Hyundai do wyobrażania sobie przyszłości zdrowej jazdy samochodem zaangażował studio IDEO, które zajmuje się projektowaniem skoncentrowanym na użytkownikach i ich potrzebach. Razem opracowali system „pobudzaczy” nastrojów, dający kierowcy sensualne mikro-doświadczenia. Doświadczenia te można spersonalizować, a nawet ułożyć w sekwencje tak, aby odpowiadały na różne potrzeby kierowcy: mogą na przykład zrelaksować zestresowanego kierowcę, który utknął w korku lub ostrzec go, jeśli ten traci koncentrację w trakcie jazdy.

Hyundai, Healthcare Cockpit, eHealth

Hyundai planuje wywierać wpływ na samopoczucie kierowcy wykorzystując różne sensory, takie jak:

  • PosturaHyundai powołuje się na badania sugerujące, że pozycja kierowcy zmienia się, gdy ten traci koncentrację za kierownicą. Dlatego producent opracował system self-monitoringu, który automatycznie dostosowuje siedzenie kierowcy do bardziej pionowej pozycji lub masuje dolną część pleców, aby wywołać u kierowcy uczucie zrelaksowania.
  • ZapachNiektóre olejki zapachowe naturalnie wpływają na nastrój. Np. lawenda czy eukaliptus, które mogą uspokoić kierowcę, czy olejek cedrowy czy miętowy, które mogą pobudzać i wyostrzać zmysły.
  • Światło Hyundai używa światła w ten sam sposób, w jaki natura wpływa na reakcje ludzi: światło dzienne utrzymuje nas w aktywności, a oświetlenie o niskiej intensywności sprzyja relaksacji. Różne poziomy ciepłego i chłodnego oświetlenia używane na desce rozdzielczej mają więc wpływać na czujność i nastrój kierowcy.
  • TemperaturaHealthcare Cockpit Hyundaia może wyczuć temperaturę wnętrza samochodu i skierować chłodniejsze lub cieplejsze powietrze w kierunku kierowcy, aby zwiększyć jego szybkość reakcji lub podnieść jego komfort.
  • DźwiękSamochodowe aplikacje muzyczne i radiowe mogą synchronizować się z czujnikami Cockpit Healthcare i tworzyć wybrane środowiska, a także ostrzegać kierowcę lub działać relaksująco na kierowcę.

Healthcare Cockpit Hyundaia zaprojektowano tak, aby umożliwić kierowcom zmianę trybów w celu zwiększenia ich wydajności lub podniesienia ich komfortu. Zamiast leków, doktor Hyundai poleca łagodzące nerwy playlisty z nową muzyką, niwelujące poczucie bycia odizolowanym połączenia telefoniczne z rodziną i przyjaciółmi, czy nagrywanie notatek głosowych i list zadań jednym dotknięciem.

Prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa i… pulsometr. Self-monitoring kierowcy.

Mercedes-Benz również eksperymentuje z łączeniem dziedziny motoryzacji z self-monitoringiem zdrowia. Ich samochody koncepcyjne, podobnie jak te Hyundaia, pozwalają dostosować temperaturę, oświetlenie, dźwięk i zapach w odpowiedzi na potrzeby kierowców. Ponadto, kierownice Mercedesa są wyposażone w czujniki mierzące tętno, a siedzenia są w stanie dostosować się do kierowcy tak, aby pobudzać  krążenie krwi. Te cechy nie są mrzonkami dotyczącymi tylko samochodów koncepcyjnych, a rozwiązaniami, które mają być dostępne już w następnym modelu Mercedesa klasy A.

Mercedes-Benz, eHealth, Fit&Healthy

Co więcej, pojazd koncepcyjny „Fit & Healthy” pokazuje, jak samochód może aktywnie promować dobre samopoczucie. Mercedes chce dać pasażerom takie doświadczenia wewnątrz pojazdu, jak „Regeneracja”, „Aktywacja”, „Ruch” i „Fit & Zdrowie” oraz stymulację fizyczną i psychiczną za pomocą aromatów, ruchów, masażu, światła otoczenia, jonizacji lub kontroli klimatu. Te światy doświadczeń są wielowymiarowe zarówno pod względem fizycznym, jak i sensorycznym, łącznie z wprawianiem pasażerów w stan pobudzenia przy użyciu przetworników akustycznych, gwarantujących unikalne wrażenia dźwiękowe.

Mercedes-Benz, Kierunek: Zdrowie, Fit&Healthy

Innowacje Mercedesa idą jeszcze dalej dzięki „Predictive Emergency Defence” (PED). Ta aplikacja medyczna, zintegrowana z systemem pojazdu, ta została zaprojektowana w celu wykrywania ryzyka utraty przytomności przez zawodowych kierowców. Dzięki specjalnej kamizelce wyposażonej w czujniki EKG, Mercedes planuje zapobiegać wypadkom.  Jeśli kierowca nagle straci przytomność, PED automatycznie uruchomi system ostrzegawczy, a w krytycznej sytuacji doprowadzi do zatrzymania pojazdu i wezwania pomocy.

Dokąd teraz? Kierunek: Zdrowie.

Wykorzystanie czasu spędzonego w samochodzie tak, aby wspomagać dobre samopoczucie, to dopiero mała próbka tego, co przed nami. Przewiduje się, że dzieci urodzone teraz już nigdy nie będą musiały uczyć się jazdy samochodem, bo w tym zadaniu będą je wyręczać pojazdy autonomicznie. A zatem jeśli już teraz samochody mogą przy użyciu światła czy olejków utrzymywać nas w stanie koncentracji za kierownicą, kto wie, czy za parę lat już inne olejki, światło i dźwięk nie będą wykorzystywane po to, żeby wprowadzić nas w stan totalnego relaksu, a może nawet snu, podczas gdy my jesteśmy przewożeni z punktu A do punktu B przez autonomiczne samochody? Skoro już dziś samochody próbują dbać o nasze zdrowie w takim stopniu, to pytanie czy długo będziemy czekać na sesje telemedycyny na pokładach naszych aut?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close