Wahasz się nad wersją mobilną strony? Te argumenty cię przekonają

24 Lip 2019

Piotr Burakowski
Piotr Burakowski
Dziennikarz biznesowo-technologiczny, publikuje od 2006 r. Redaktor prowadzący The Story Journal. Interesuje się wpływem nowych technologii na rynek pracy i kondycję ludzką. Napisz do autora: piotr.burakowski@thestory.pl

Era przeglądania internetu za pomocą komputera bezpowrotnie mija. Niewykluczone, że niedługo będzie to taki sam anachronizm jak piersi Pameli Anderson. Rynek zdominowały mniejsze urządzenia. I to do tego stopnia, że podczas gdy bezdomni stoją w kolejce po miskę zupy, przeciętni konsumenci wyczekują pod sklepem na nowego iPhona.

Powiedzmy sobie wprost, mamy bzika na punkcie „internetu w kieszeni”. Nie bez powodu. Moc obliczeniowa przeciętnego smartphona jest większa od tej, którą dysponowały jeszcze kilka lat temu komputery osobiste. Smartphony nadają się nie tylko do przeglądania internetu, ale i grania w skomplikowane gry wideo.

Pierwsza oznaka tego, że coś się wyraźnie zmienia, nastąpiła w 2015 r. To właśnie wtedy liczba wyszukiwań była większa na urządzeniach mobilnych niż komputerach. Powinno to dać do myślenia przedsiębiorcom, którzy chcą zwiększyć zyski. Mamy już 2019 r., a popularność urządzeń mobilnych wzrasta z roku na rok. Choć najlepsza będzie równowaga między mobilem a desktopem.

Rola Google’a

Software house wie, że mobilna wersja strony to początek zabawy. Postawi ją więc na pierwszym miejscu, nie zaniedbując przy tym desktopu. Projektowanie strony na potrzeby komputerów, a następnie dostosowanie jej do urządzeń mobilnych mija się z celem. O wiele prościej stworzyć jako pierwszy mobile, który z łatwością można później dostosować do PC.

Teraz dochodzimy do sedna tego, dlaczego mobile jest tak ważny. W marcu 2018 r. Google uruchomiło Mobile First Index. Przy określaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania algorytm najpierw bierze pod uwagę wersję mobilną, a jako drugą desktopową.

Dlatego internauta, który szuka konkretnej usługi, natknie się dzięki wyszukiwarce na naszą stronę mobilną. Dobrze więc, by była ona maksymalnie dopieszczona. Wystarczy już kilka sekund, by potencjalny klient, zniechęcony słabym interfejsem, zaprzestał przeglądania. No i im lepsze doświadczenia użytkownika (user experience), tym lepsze indeksowanie strony w Google.

Wersja mobilna strony - dlaczego warto?
Wyszukiwarka Google odegrała ogromną rolę w znaczeniu wersji mobilnej strony www. | Fot. Unsplash.com

Trzeba jednak podkreślić jedną rzecz. Nawet jeżeli nie mamy wersji mobilnej, to do procesu indeksowania będzie wykorzystywana wersja desktopowa. Choć brak rozwiązań, które sprzyjałyby urządzeniom mobilnym, może wpłynąć negatywnie na ranking naszej strony.

Google będzie indeksować wersję desktopową, biorąc pod uwagę jej jakość wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Nic nie zapewni nam jednak lepszego wyniku w wyszukiwarkach jak solidnie przygotowana wersja mobilna. Przydatnym narzędziem jest test optymalizacji mobile od Google.

Najlepszym rozwiązaniem w projektowaniu witryny jest zastosowanie Responsive Web Design. RWD ma tę ogromną zaletę, że dostosowuje się do sprzętu, na którym jest wyświetlany – nie ważne, czy przeglądamy witrynę na małym, czy dużym ekranie, strona zawsze będzie wyglądać dobrze, a user experience osiągnie zadowalający poziom.

W tramwaju czy biurze?

W wywodzie pt. mobile vs desktop ważne jest jednakże dostrzeżenie kontekstu, w jakim korzystamy z sieci. Dobrze przygotowana wersja desktopowa okazuje się niewątpliwie ważna, kiedy oferujemy usługi innym przedsiębiorcom. Możemy założyć, że jakaś znudzona pani będzie przeglądać naszą ofertę na biurowym komputerze.

Lecz największym biznesmenom zależy, by dzięki smartphonowi móc załatwić dosłownie wszystko, co związane z ich firmą, poczynając od bankowości, po zarządzanie stroną i pracownikami, a skończywszy na efektach prac. Z chęcią zobaczyliby też na telefonie oferty innych firm.

Inaczej wyglądają dylematy zwykłego użytkownika, dla którego najważniejsze są bieżące informacje i rozrywka. Jadąc tramwajem czy odpoczywając na kanapie, przeciętny internauta przegląda portale informacyjne czy plotkarskie, czatuje ze znajomymi na Facebooku i podrywa laski na Tinderze, ale – pamiętajmy – robi też zakupy. Smartphone jest zawsze pod ręką, więc sprawdza się dobrze w niemal każdym miejscu.

Dlaczego mobile jest tak ważny

Podsumujemy w kilku punktach, dlaczego mobile odgrywa obecnie tak ważną rolę:

  • zapewnia lepsze pozycjonowanie w Google;
  • użytkownicy chętniej korzystają z internetu w smartphonie;
  • mamy większą łatwość projektowania strony i możemy bezproblemowo dostosować ją do komputerów;
  • korzystamy z Responsive Web Design;
  • popularność urządzeń mobilnych wciąż wzrasta.

Fotografia tytułowa: wallendiaz / Instagram.com

Piotr Burakowski
Piotr Burakowski
Dziennikarz biznesowo-technologiczny, publikuje od 2006 r. Redaktor prowadzący The Story Journal. Interesuje się wpływem nowych technologii na rynek pracy i kondycję ludzką. Napisz do autora: piotr.burakowski@thestory.pl

Zainteresował Cię temat artykułu?

Dowiedz się więcej