Wiadomości:

Razem z NIMOZ stworzyliśmy pierwszą mapę muzeów w Polsce - mapamuzeow.com

PL Kontakt

Badanie potrzeb pacjenta: terapia onkologiczna

Jeden dzień z życia pacjenta chorego na raka

Klient

The Story razem z Fundacją Onkocafe

Wyzwanie

Poznać potrzeby pacjentów chorych na raka.

Rozwiązanie

Seria wywiadów pogłębionych, warsztatów i testów prototypów, które pozwolą poprawić komfort życia pacjenta.

Zdefiniowanie problemu

Rak to choroba, która dotyka niemal każdego. W Polsce, w roku 2010 ponad 140,000 osób zostało zdiagnozowanych z tą chorobą. Liczby te wciąż rosną, tak jak problemy, które napotykają osoby dotknięte tą chorobą. Stworzono już wiele rozwiązań, które mierzą się z problemami procesu terapeutycznego czy przeładowania informacjami. Jednak wszystkie te rozwiązania, w taki czy inny sposób są nieefektywne.

Aby pomóc pacjentom onkologicznym, rozpoczęliśmy badania eksploracyjne. Poniżej przedstawiamy historię tego, co udało nam się zrobić.

Cele

Postawiliśmy przed sobą następujące cele. 
1. Zbudowanie empatii, przez zrozumienie i eksplorację tematu.
2. Rozpoznanie największych problemów i najbardziej znaczących "Pain point'ów".
3. Stworzenie i przetestowanie rozwiązania.

Proces

Chcieliśmy, by naszym pierwszym krokiem było zrozumienie i budowanie empatii. Jako osoby niemające bezpośredniej styczności z pacjentami, przeprowadziliśmy serię wywiadów ze specjalistami z dziedzin onkologii, pacjentami oraz psycho-onkologami. Dzięki temu stworzyliśmy nić zrozumienia, dla tego jak wygląda życie pacjenta w terapii.

Wyniki wywiadów przedstawić można za pomocą poniższej ścieżki:

 

 

W ten sposób zrozumieliśmy pierwszy problem związany ze zdobywaniem informacji o terapii przez pacjentów. Może on wynikać z nadmiaru złych wiadomości, problemów strukturalnych w systemie służby zdrowia czy z emocji, z jakimi wiąże się informacja o chorobie.


 
Po wywiadach zdecydowaliśmy się na głębszą analizę tematu procesu terapii. Przeprowadziliśmy warsztaty, podczas których, wraz z zaproszonymi specjalistami i pacjentami zastanawialiśmy się nad kontekstem kroków terapeutycznych i ich skutkach emocjonalnych. Zbudowaliśmy więc mapę ścieżki pacjenta w terapii. Uwzględniliśmy w niej takie elementy jak: informacje, wiedzę i emocje. Po warsztatach, wiedzieliśmy już gdzie znajdują się dziury i braki w doświadczeniu pacjenta, czyli te miejsca, gdzie napotyka on największe problemy.

Rozwiązanie

Od tego momentu, nasza ścieżka była niemal prosta - musieliśmy znaleźć rozwiązania na zdefiniowane problemy. Przez iterację na naszym pierwotnym pomyśle, dotarliśmy do tego jednego rozwiązania, które nadawało się do testów z użytkownikami.

Anna Kupiecka i Adrianna Sobol, eksperci z Fundacji Onkocafe, pomagają nam zrozumieć potrzeby pacjentów. 

Aby przeprowadzić test, skontaktowaliśmy się z różnymi pacjentami, na różnych etapach terapii. Razem z nimi przechodziliśmy przez klikalne prototypy, znajdując największe wartości i wady. Aby zdobyć dodatkowe informacje, rozmawialiśmy z pacjentami o ich potrzebach i doświadczeniach w terapii. Największym problemem podczas testów było zbaczanie z tematu, by dyskutować o prywatnym doświadczeniu pacjentów ze służbą zdrowia. Użyliśmy tych wspomnień, by osadzić nasze testy w odpowiednim kontekście - taki, który byłby bliższy do realnego życia.

W tym momencie, chcemy zbudować ogólnodostępne rozwiązanie, wierząc że pomożemy pacjentom na ich trudnej drodze.